Iacobien Riezebosch werkt sinds 2002 werk op het gebied van digitale toegankelijkheid. Ze heeft op dit moment een grotere opdracht bij DigiToegankelijk en ze doet losse opdrachten voor onder andere voor ICTU, ProBiblio, SchaalX en de Staat van het Web.
Freelance
Sinds september 2023 werkt Iacobien weer als freelancer. Vanaf 1 januari 2025 heeft Iacobien een opdracht bij DigiToegankelijk (Logius). Daarnaast doet ze losse opdrachten. Bijvoorbeeld bij Probiblio, de Staat van het Web en SchaalX.
Vanaf januari 2023 tot en met december 2024 werkte Iacobien bij het programma Digitoegankelijk TOP van ICTU. TOP staat voor Toezichts- en ondersteuningsprogramma. Ze hield zich bezig met ondersteuning, waaronder organisatieaanpak en kennisdeling, de toegankelijkheid van kantoorbestandsformaten (waaronder pdf) en toezicht.
Firm Ground
Van 2017 tot september 2023 werkte Iacobien als directeur en senior-adviseur bij Firm Ground. Met Bram Duvigneau richtt zij Firm Ground op, het full-service bureau voor digitale toegankelijkheid. Firm Ground is in 2023 overgenomen door Swink.
Rollenboekje: Wie doet wat bij digitale toegankelijkheid?
Voor Logius schreef Iacobien het ‘rollenboekje’ over wie wat dat in de organisatie voor digitale toegankelijkheid. Digitoegankelijk schrijft op haar website dat het boekje ‘een schot in de roos is’. Het boekje is inmiddels in derde druk en ook vertaald naar het Engels.
Webinar: Hoe richt ik mijn organisatie in op digitale toegankelijkheid?
Webinar van Digitoegankelijk over de organisatieaanpak van toegankelijkheid.
Podcast Van der Hilst communicatie: Digitale toegankelijkheid
Podcast uit een serie podcasts met communicatieprofessionals.
Podcast De kwestie pdf
Een samenwerking tussen Gebruiker Centraal en Digitoegankelijk. Met gasten Kristian Mul, Marloes Neven en Iacobien Riezebosch.
Webinars Digitoegankelijk
Digitoegankelijk organiseerde webinars over digitale toegankelijkheid en de aanpak ervan. Iacobien verzorgde webinars over organisatieaanpak, testen op pdf met PAC en een vragenuurtje over pdf.
Artikel emerce: E-commerce loopt jaarlijks 3,4 miljard euro mis door slecht toegankelijke websites
Nederlandse e-commercebedrijven missen jaarlijks ongeveer €3,4 miljard aan omzet, omdat mensen met een functiebeperking wegklikken van ontoegankelijke websites. Dit wordt ook wel de ‘wegklik-euro’ genoemd. In 2025 wordt wetgeving van kracht die toegankelijkheid verplicht maakt voor e-commercediensten, maar wacht daar niet op. In dit artikel lees je wat ontoegankelijkheid betekent voor de omzet van e-commercebedrijven in Nederland.